www.what2do.co.il

מהי צוואה בכתב יד?

פורסם ע"י מערכת האתר what2do | עודכן בתאריך 03/04/2013
מהי צוואה בכתב יד?

חוק הירושה, התשכ"ה 1965 מכיר רק בארבעה סוגי צוואות כקבילות במהלך דיון משפטי. צוואות אלו הינן, צוואה בעדים, צוואה בעל פה, צוואה בפני רשות וצוות בכתב יד.

 

צוואות בכתב יד הינן צוואת אשר נערכו ונחתמו בכתב ידו של המצווה ועליהן לכלול תאריך מדויק של יום עריכתן, וחתימת המנוח בכתב ידו בלבד. צוואה מסוג זה, אשר תוגש לבית המשפט ואיננה עומדת בתנאים לעיל, פעמים רבות לא תאושר על ידי שופט. צוואה בכתב יד, הינה הצוואה האוטנטית והקלה ביותר להכנה, ולכן בתי המשפט רואים בחשיבות יתרה של הוכחת רצון המת כאשר מגיעה עניינה של צוואה מסוג זה לדיון.

 


הדרישות הפורמאליות הנלוות לצוואה בכתב יד פחותות מהדרישות הפורמאליות לגבי כל הצורות האחרות באשר סימני ההכר שלה לפי סעיף 19 לחוק הירושה. משום שאינן תלויות בחתימת עדים, ידועות צוואת בכתב יד לבעייתיות שכן עריכתן הפשוטה מהווה פתח לסחיטה, איומים והשפעה בלתי הוגנת על המנוח בידי יורשים עתידיים. השפעה זו, בצוואה אשר איננה תלויה בחתימת עדים, איננה דבר קל להוכחה בבית המשפט לאחר שהלך המנוח לעולמו.

 

      קראו עוד בתחום:

 

מי צריך להוכיח את אמיתות הצוואה?


על היורש המבקש צו קיום צוואה בכתב יד מוטל להרים את נטל ההוכחה כי הצוואה משקפת את רצונו החופשי והאמיתי של המצווה. בית המשפט מתיר לעיתים את אישורה של צוואה בכתב יד, גם במידה ונפלו בה פגמים מסוימים (כגון חתימה או תאריך) ולכן על המבקש את צו קיום הצוואה להוכיח לבית המשפט כי דבריו אמת מעל כל צל של ספק.

 

כתב ידו של המנוח מהווה את מרכז כוחה של צוואה מסוג זה וכל שלושת המרכיבים של הצוואה - תוכן, תאריך וחתימה - צריכים להיות ערוכים בכתב ידו של המצווה. הדרישות לחתימה ולכתב יד באות לא רק כאמצעי זיהוי אלא גם כדי להצביע על גמירות דעתו ההחלטית של המצווה. סימני ההיכר "הפנימיים" של צוואה כזו, דהיינו כתב היד וחתימתו של המצווה, הינם כה חזקים עד כי מהווים הם את הערובה הטובה ביותר לאמיתות הצוואה ולגמירות דעתו של המצווה.

האם ניתן לערוך צוואה בכתב יד בעזרת המחשב?

פעמים רבות נערכות "צוואות בכתב יד" באמצעות המחשב, על מנת להעניק להן ארשת רצינית ומסודרת. צוואות אלו, אשר מוגשות לבית המשפט כ"צוואות בכתב יד" ובהן רק חתימתו בכתב יד של המנוח בתחתית המסמך, אינן קבילות בבית המשפט. דבר נוסף, במידה והצוואה ערוכה על מספר עמודים, מומלץ למצווה לחתום בסוף כל עמוד ועמוד.
 

לשאלות, תגובות או הערות לחץ/י כאן


דרג עד כמה מדריך משפטי זה עזר לך
5 מתוך 5.0 (מספר מדרגים 3)

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר
 

רוצה שעו"ד יחזור אליך?

שלח

מאמרים נוספים בתחום

ירושות בישראל - מיהו יורש?

ירושה - היורשים ע"פ חוק הירושה הם למעשי בני משפחתו הקרובים ביותר של המוריש: בן זוגו, ילדיו, נכדיו, הוריו, אחיו, אחייניו, סביו ... 

מתי חשוב לעשות צוואה

בכל מקרה בו אינכם מעוניינים בחלוקת עיזבונכם כמו שקובע חוק הירושה, קיים הכרח להכין צוואה ע"פ אחת הצורות המנויות בחוק ... 

התנגדות לצוואה

בכל מקרה בו קיים חשש כי הצוואה נעשתה בשל אונס, איום, השפעה בלתי הוגנת, תחבולה או תרמית, ניתן עקרונית להגיש התנגדות לצוואה... 

עצות לעריכת צוואה

בהתאם לחוק הירושה, רשאי המצווה לצוות שיורש יזכה בעיזבונו, כולו או חלקו, בהתקיים תנאי מסוים או בהגיע מועד מסוים. המוריש יכול, למשל, לצוות שנכדיו יזכו בחלקים ... 

צו ירושה

להגיש בקשת צו ירושה ... מילוי הטופס, מאמרים, פסקי דין ופניה אל עורכי דין באתר ...  

צו קיום צוואה

בקשות לצווי ירושה / קיום צוואה / מינוי מנהל עיזבון קבוע תוגשנה ללשכת הרשם לענייני ירושה בשלושה עותקים, כאשר לאחד מהם יצורפו המסמכים המקוריים וכל הנדרש עפ"י תקנה 14 לתקנות הירושה ... 

פסקי דין - דיני משפחה

פסקי דין בנושאי דיני משפחה לרבות: גירושין, צוואת, משמורת, מזונות, הסכמים, גניבת זרע ועוד... 

מאגר חוקים

לרשותך מאגר חוקים הקשורים בתחום המשפט במשפחה ... מה אומר החוק על הבעיה שלך ? 

חוק הירושה, התשכ"ה 1965

חוק הירושה קובע כיצד יש לערוך צוואה, מי היורשים החוקיים ומה קורה עם העיזבון כאשר אין צוואה חוקית.  

חוק הצהרות מוות, התשל"ח 1978

חוק הצהרת המוות מכריז על מותם של אנשים שעקבותיהם נעלמו במשך תקופה ארוכה וקיימת סברה שבם לא בין החיים. 



המידע המוצג באתר זה אינו מהווה יעוץ משפטי או כל יעוץ אחר. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת. כל המסתמך על המידע באתר עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה באתר היא בכפוף לתנאי השימוש.