תיק רבני 890879-1
הסטטיסטיקה בנוגע לגירושין בישראל באה לידי ביטוי פעם אחר פעם בכתבות ומחקרים אשר עוסקים בדיני המשפחה. בשל התפתחות התפיסה האינדיבידואליסטית, בה הפרט נמצא במרכז, ידם של צעירים רבם "קלה על ההדק" והם בוחרים לא אחת לפנות להליכי גירושין למרות שהמחלוקות ביניהם אינן כה עמוקות.
תופעה זו מביאה פעמים רבות לסיטואציות בהן הזוג הגרוש מבקש "לנסות פעם נוספת" את חיי הזוגיות לאחר הגירושין. חשוב לדעת כי במקרים אלה, ייתכן ותחולנה מגבלות שונות על נישואים עתידיים לבני זוג אחרים (ממש כפי שנישואי כהן וגרושה אסורים על פי ההלכה).
קראו עוד בתחום זה:
- 42,000 שקלים פיצויים לאישה מוסלמית לאחר גירושין חד צדדיים
- לשון הרע לאחר גירושין ופיצויים בבית המשפט לענייני משפחה
- בעל בגד והדביק את אשתו במחלת מין - ישלם את הכתובה
ההלכה היהודית רואה בחיוב קשר מחודש בין בני זוג גרושים ועסקינן בלא פחות מ"מצווה". יודגש כי הדברים הנ"ל יפים כאשר עסקינן בגרושה אשר לא התחתנה עם אחר לאחר גירושיה מבעלה הראשון. להלן דוגמא למקרה בו בית הדין הרבני לא התיר לאישה להתחתן עם בן זוגה, וזאת משום שלפני שהיא הכירה את בן הזוג הנ"ל (ולמרות שהיא ניהלה מערכת יחסים עם גבר נוסף לפניו), היא שבה לגור עם בעלה הקודם.
בית הדין הרבני האזורי בחיפה קבע כי היות והאישה שבה לגור עם בעלה לאחר הגירושין במשך כמה שנים נוספות, היא תוכל להתחתן עם גבר אחר רק לאחר קבלת גט נוסף מבעלה לשעבר. בני הזוג במקרה דנן ביקשו להינשא זה לזו אך בית הדין הרבני התנה את החתונה בקבלת גט שני מבעלה הקודם של האישה.
האישה טענה, במסגרת בקשתה להינשא, כי היא אינה אסורה על בן זוגה הנוכחי וזאת משום שהיא הכירה אותו לאחר הפרידה מבעלה. כמו כן, טענה האישה, לפני שהכרתי את בח"ל, ולאחר שנפרדתי מבעלי, קיימתי מערכת יחסים גם עם גבר נוסף.
האישה הוסיפה כי בן זוגה והיא חיים מזה חודש וחצי תחת קורת גג אחת ומועד חתונתם נקבע זה מכבר. כמו כן, לטענתה, הם שכרו אולם אירועים לשם עריכת החתונה ואף חילקו הזמנות לאורחים. בית הדין הרבני קבע כי אכן האישה הייתה יכולה – באופן עקרוני – להינשא לבן זוגה, וזאת משום שהיא ניהלה מערכת יחסים נוספת ועל כן מדובר בבן זוג אשר היה "בועלה השני". עם זאת, הדיינים קבעו כי היות והאישה שבה לגור עם הגרוש שלה, לאחר הגירושין, הרי שהיא תוכל להינשא בשנית רק לאחר קבלת גט בשנית מבעל זה.