www.what2do.co.il

מזונות אישה עובדת

פורסם ע"י מערכת האתר what2do | עודכן בתאריך 03/04/2013
מזונות אישה עובדת

דיני המשפחה בישראל מושפעים ונקבעים בהתאם לדין האישי אשר חל על הצדדים. במידה ועסקינן בבני זוג יהודים, חל על האחרונים הדין העברי. המשפט העברי הטיל על הבעל את חובת תשלום מזונות אישה, וזאת כל אימת שבני הזוג נשואים. למעשה, חובת המזונות הנ"ל מהווה אפוא חלק ממערך שלם של זכויות וחובות העומד בין בני הזוג במהלך נישואיהם.

מזונות האישה הינה חובה המוטלת על הבעל והיא מוצאת אף ביטוי בכתובתה של האישה. דמי מזונות אישה יכולים להיות מסופקים גם מכוח הסכם (לדוגמא, הסכם בין בני זוג ידועים בציבור). לעיתים, בני הזוג מכלילים בהסכם הגירושין גם חובת תשלומים עיתיים, בתור מזונות אישה, לתקופה מסוימת.

 

      קראו עוד בתחום זה:

 

בניגוד למזונות ילדים, מזונות אישה מורכבים מהצרכים של האחרונה כפי שהיא הורגלה בבית בעלה. צרכים אלה כוללים כלכלה, מזון, מדור, ביגוד, קוסמטיקה, הנעלה, הוצאות רכב, הוצאות רפואיות, תרבות וכדומה. מה אפוא דינה של אישה אשר עובדת מחוץ לביתה ומרוויחה כביכול את מזונותיה בעצמה? כיצד נקבעים מזונות אישה עובדת?

 

הדין העברי איננה מכריח אישה לצאת ולעבוד מחוץ לבית. חובה זו מונחת כולה, לפי הדין העברי, על הבעל. דהיינו, הבעל חייב לזון את אשתו גם כאשר האחרונה איננה עובדת מחוץ לביתה. עם זאת, במידה והאישה אכן עובדת (כפי שאכן קורה במרבית הזוגות כיום בישראל), הרי שייתכן ו"מעשה ידיה תחת מזונותיה".

 

דהיינו, ייתכן כי הכנסתה מעבודתה מספקת את מזונותיה. במקרים אלה, הבעל רשאי לטעון כי הכנסתה של האישה מהווה את עיקר מזונותיה והוא אינו חייב בתשלום מזונות אישה. בית המשפט (או בית הדין הרבני) יקבל טענה זו כל אימת שהכנסתה של האישה אכן מספקת את צרכיה בהתאם לרמת החיים לה הורגלה האחרונה. אי לכך, בפסיקת מזונות זמניים, ניטשת לא אחת מחלוקת בין הצדדים בנוגע לרמת החיים של בני הזוג.

 

שיקולי בית המשפט

 

נשים רבות מפסיקות לעבוד עם תחילת ההליכים המשפטיים. האם בית המשפט יכול "להכריח את האישה לעבוד"? התשובה לשאלה זו הינה חיובית. עם זאת, במקרים כגון דא, בית המשפט מעמיד לנגד עיניו מספר שיקולים כגון -

 

מהו היקף הכנסותיה של האישה מעבודתה, האם עסקינן באישה שעבדה כל השנים, האם האישה נאלצה לצמצם או להפסיק את עבודתה בשל ההליכים המשפטיים, האם מדובר באישה אשר יש לה פוטנציאל השתכרות אך היא מעולם לא עבדה, האם האישה איננה עובדת בתור אסטרטגיה משפטית (להפעיל לחץ כלכלי על הבעל בהליכים המשפטיים), האם האישה תמת לב?

 

דוגמא לפסק דין

 

להלן דוגמא לפסק דין אשר ניתן לאחרונה בבית המשפט לענייני משפחה. מדובר באישה אשר הגישה תביעה כנגד בעלה למזונות אישה בסך 4,800 שקלים. האישה טענה כי הסכום הנ"ל הינו הסכום הדרוש לה בגין הוצאות בריאות, קוסמטיקה, כלכלה, ביגוד ותרבות. הגבר טען, בכתב ההגנה, כי הוא מצוי במצב בריאותי רופף והכנסתו דלה. כמו כן, הגבר ציין כי האישה זכאית לגמלה מטעם המוסד לביטוח לאומי בשיעור של 5,000 שקלים לחודש וגמלת פנסיה. למעשה, נטען כי "מעשי ידיה של האישה באו תחת חיוב המזונות".

 

בית המשפט קבע, על פי הנסיבות אשר הוצגו בפניו, כי יש לקבל טענות הגבר. בפסק הדין נכתב כי האישה השתכרה 5,000 שקלים בחודש, לעומת משכורת של 2,100 שקלים בלבד של הגבר. כמו כן, הובהר כי במהלך הנישואין הגבר לא פרנס את משפחתו, לרבות את אשתו. "לנוכח העובדה שכספי הפנסיה שלהם זכאית האישה לא חולקו בין הצדדים, ונשארו במלואם בחזקת האישה, ומשההכנסה של האישה גבוהה משל בעלה, ולנוכח הכלל מעשי ידיה כנגד מזונותיה", נראה כי אין מקום לחייב את האיש במזונות האישה", נקבע בפסק הדין.
 

לשאלות, תגובות או הערות לחץ/י כאן


דרג עד כמה מדריך משפטי זה עזר לך
4.5 מתוך 5.0 (מספר מדרגים 4)

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר
 

רוצה שעו"ד יחזור אליך?

שלח

מאמרים נוספים בתחום

שינוי דמי מזונות, אימתי?

ככל הסכם אשר קיבל תוקף של פסק דין, גם הסכם מזונות לא ישונה בנקל בבית המשפט. כאמור, נטל ההוכחה לשינוי הנסיבות מוטל על כתפיו של המבקש אותו ועליו לעמוד במבחן מצטבר של שלושה תנאים: תביעתו נעשתה בתום לב. בהסכם המזונות הושאר פתח לשינוי אשר מקובל על שני הצדדים. עקב שינוי הנסיבות (פיטורין מעבודה, מחלה, וכו'), אין באפשרותו לשאת את ההסכם כפי שהוא כיום והשארתו על כנו תעשה עימו עוול... קראו עוד בפורטל משפחה... 

אי תשלום מזונות

מה קורה אם האב מסרב לקיים את פסק הדין ולשלם את המזונות?  

מהם מזונות אישה?

בהתאם לדין העברי, יש לאישה עקרונית זכות לתשלום מזונות ("מזונות אישה") בגובה רמת החיים שהורגלה אליה ... 

מתי תובעים מזונות אישה?

כל עוד קשר הנישואין שריר וקיים, ניתן עקרונית לתבוע מזונות, אולם חשוב להדגיש כי לא ניתן לתבוע מזונות רטרואקטיבית וחיוב הבעל במזונות האישה, אם ייקבע, ייקבע רק החל מיום הגשת התביעה ... 

איך מגישים תביעה למזונות האישה?

כללים להגשת תביעת מזונות ... 

סירוב תשלום מזונות אישה

סירוב הבעל לשלם לאשתו מזונות כפי המגיעים לה, בין אם יש לו יכולת והוא מסרב לעשות כן, ובין אם מפני שהוא מסרב לצאת לעבודה ולהשתכר, יכול עקרונית לתת לאישה את הזכות לדרוש את חיובו במתן גט. ... 

גובה המזונות ומה כולל החיוב במזונות

בדומה למזונות ילדים, גם החיוב במזונות אישה מורכב מצרכיה של האישה במובן הרחב של המילה, היינו לצד צרכים בסיסיים דוגמת מדור מזון לבוש ובריאות, יכול החיוב במזונות לכלול אף החזקת רכב, נסיעות, קוסמטיקה, מכון כושר וכו’. 

מדור ספציפי, מזונות האישה

לצו מדור ספציפי שניתן ע"י בית הדין הרבני ישנה חשיבות רבה, משום שהוא עלול לעכב, לתקופות משתנות את מכירת הבית בו מתגוררים בני הזוג ... 

מתי ניתן לשנות פסק דין מזונות?

במקרה בו קיימה יחסי אישות עם מישהו אחר... 

סירוב הבעל לשלם מזונות

במקרה כזה, קיימות שתי אפשרויות לגביית המזונות... 



המידע המוצג באתר זה אינו מהווה יעוץ משפטי או כל יעוץ אחר. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת. כל המסתמך על המידע באתר עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה באתר היא בכפוף לתנאי השימוש.