תמ"ש 22602-09-10
בית המשפט לענייני משפחה בטבריה דחה את בקשתו של גבר, בן לעדה הדרוזית, לערוך בדיקת רקמות לקטין בן שנתיים וזאת למרות טענה כי הילד, אשר רשום כבנו, איננו ילדו הביולוגי. בית המשפט קבע כי לאור מוצאם האתני, התרבותי והמגזרי של הצדדים, בדיקת רקמות עלולה להעמיד בסכנת חיים ממשית את הקטין ואימו. המבקש היה נשוי למשיבה והתגרש ממנה לאחרונה. לאחר הגירושין, הגיש הגבר תביעת אי אבהות כנגד הקטין ובה עתר לערוך בדיקת רקמות לילד. המבקש טען כי היות והילד נולד רק שמונה חודשים לאחר הנישואין, אין כל סיכוי שמדובר בבנו הביולוגי.
קראו עוד על דיני משפחה בעדה הדרוזית:
- הסתלקות מעיזבון בהתאם להלכות העדה הדרוזית ובניגוד לדין האזרחי
- גירושין ללא הסכמה בעדה הדרוזית - עבודות שירות לבעל
- תביעה במגזר הדרוזי לקיום צוואה שהושמדה
לדבריו, יש למחוק את רישומו כאביו של הקטין, וזאת משום שמדובר ברישום שגוי בהתחשב בנסיבות. האם הגישה בתחילה בקשה לסילוק התביעה על הסף, וזאת בטענה כי עיקרון טובת הילד מחייב את הותרת המצב על כנו. לאחר מכן, האם הודיעה כי היא אינה מתנגדת לבדיקה. בדיון האחרון, האם חזרה לעמדתה הראשונית. היועץ המשפטי לממשלה, והעובדת הסוציאלית אשר בדקה את המקרה, היו סבורים כי יש לדחות את הבקשה לערוך בדיקת רקמות, וזאת בהתחשב בנסיבות המגזריות והתרבותיות. בית המשפט קיבל את טענותיהם של האחרונים ודחה את התביעה.
"סכנה לחייו של הקטין"
השופט, אסף זגורי, ציין בפסק הדין כי אין ספק שקשה להתעלם מהעובדה כי בדיקת רקמות יכולה להוכיח שלא מדובר באב ביולוגי, למרות שעסקינן באב רשום. מצד שני, השופט הוסיף כי עריכת הבדיקה אף יכולה גם להביא לתפנית אחרת, במסגרתה יוכר האב כאביו הביולוגי של הילד, ויאמץ את הקטין לחיקו. השופט בחן היטב את נסיבות המקרה וקבע כי דין התביעה להידחות וזאת בשל "הסכנה" הנשקפת לחייו של הקטין עם קבלת תשובה שלילית בבדיקת הרקמות.
בית המשפט ציין כי בעדה הדרוזית בישראל היו כבר מקרי רצח בגין "חילול כבוד המשפחה" על דברים הפחותים בהרבה מבדיקת רקמות. בפסק הדין צוין כי במאזן האפשרויות, וההשלכות הנובעות מהן, נראה כי אין מנוס מלדחות את התביעה וזאת לטובת הקטין.
ראשית, בית המשפט ציין כי היות ובני הזוג גרושים ומשתייכים לעדה הדרוזית, ייתכן בהחלט כי האב יתנער מבנו גם אם יוכח הקשר הביולוגי. שנית, אם יימצא כי התובע איננו אביו של הילד, ומדובר בילד אשר נולד כתוצאה מיחסים עם גבר אחר, חייהם של האם והקטין עלולים להימצא בסכנה של ממש. יתרה מכך, העדה הדרוזית ידועה בשמרנותה ועל כן ילד אשר יוולד כתוצאה מחילול כבוד המשפחה עלול לסבול מנידוי, חרמות, ואף פגיעות פיסיות במקרה הגרוע.
משקל רב לגורמים המקצועיים
השופט ייחס משקל רב בפסיקתו לעמדתה של העובדת הסוציאלית אשר מסקנותיה החד משמעיות התבססו על ניסיון והיכרות אישית עם החברה הדרוזית. בפסק הדין נכתב כי חששותיה של העובדת הסוציאלית לחייו של הקטין לא נאמרו בחלל הריק ויש להתייחס אליהן בכובד ראש. בסופו של היום, נקבע כי התביעה לעריכת בדיקת הרקמות תידחה.
השופט תמך את החלטתו בפסק הדין בדברים אשר נאמרו על ידי נג'אח עמר, מנהלת מחלקת המחקר ההלכתי בלשכת ראש השופטים השרעיים.
"רצח אישה על רקע (חילול) כבוד המשפחה הוא מן המורשות החברתיות שמקורן בתקופת הג'אהיליה. הוא השתרש בשכלה ובמצפונה של החברה לפני תקופות ארוכות מאוד, (לא צפוי שייעלם במהירה מתרבותה באמצעות קמפיין בן שנה, שנתיים, שלוש או עשור. נדרשת פעילות מהירה ומאומצת שתימשך עשורים רבים. השינוי החברתי הוא איטי מאוד - קל וחומר שינוי [בנושא] שכל האנשים סבורים שהוא חלק מהוראות הדת, אף שבפועל הוא אינו קשר לדת כלל. נדרש זמן ממושך לתיקון הקונספציה [ונדרש] זמן נוסף לשנותה ולהסירה מן השכל והמצפון, אך חשוב שלא יימאס לנו, שלא נתייאש ושלא ייפסקו מסעות ההתנגדות לתופעה השלילית הזאת הגורמת עוול [...] השינוי יתבצע בסופו של דבר, אך אנו יודעים שעד אז יהיו קורבנות רבים".