www.what2do.co.il

מהו הסכם שלום בית?

פורסם ע"י מערכת האתר what2do | עודכן בתאריך 26/07/2024
מהו הסכם שלום בית?

לעיתים בני זוג נשואים אשרו גמרו אומר להתיר את ברית הנישואין, מחליטים לחתום על הסכם שלום בית, וזאת על מנת להעניק הזדמנות נוספת ואחרונה לתא המשפחתי בטרם יפורק לחלוטין.

 

הסיבות לניסיון להגיע לשלום בית נובעות לעיתים מאהבה, מנוחות או משיקולים זרים – ומדובר למעשה בפנייה של בני הזוג לגורמים חיצוניים בבקשה כי יסדירו ואו יישבו המחלוקות ביניהם.

 

אחת מן הדרכים לעשות זאת הינה חתימה משותפת של הצדדים על הסכם שלום בית. הסכם זה, אשר נערך בעזרת עו"ד משותף, או מגשר תוך כדי הליך גישור, הינו מסמך מוסכם אשר מגדיר את המחלוקות שנתגלעו בין בני הזוג ומעגן אותן לכדי הסכמות בכדי שיוכלו בני הזוג להימנע מריבים נוספים וויכוחים קשים בנוגע אליהן.

 

 

לדוגמא, ניהול החלטות בנוגע לניהול משק הבית, החלטות בנוגע לחינוך הילדים, חלוקת העול הכלכלי וכו’. זוגות רבים נוטים לבוא לעורכי דין המתמחים בדיני משפחה, או מגשרים המומחים בהשגת פשרות בין בני זוג, על מנת לקבל חוות דעת חיצונית ואובייקטיבית אשר יכולה להתעלות מעל לוויכוחים חסרי התכלית בין הצדדים, לבור את המוץ מן התבן, ולעמוד על המחלוקות המרכזיות בין בני הזוג.


בהסכמי שלום בית נהוג גם לעמוד על חלוקת זמני האיכות של בני הזוג אחד עם השני וכל אחד עם הילדים. לעיתים נקבעים בהסכמים אלו גם חופשות שנתיות, יציאות שבועיות, הסדרים לגבי בני משפחה של בני הזוג וכו’. בהוראת הסכם שלום הבית – ממונה לעיתים מנהל חיצוני לניהול העניינים הכספיים של בני הזוג (במקרים בהם קיימות מחלוקות קשות בנוגע לנכסים ורכוש).

 

מהו תוקפו של הסכם שלום בית?


ישנה רק דרך אחת להעניק תוקף משפטי חלוט להסכם שלום בית והיא דרך הבאתו לאישור ערכאה משפטית מוסמכת – בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני. כל אימת שלא אושר הסכם שלום הבית באחת מן הערכאות הללו, חסר הוא כל תוקף משפטי.


מהו "הסכם שלום בית ולחילופין – גירושין"?


לעיתים מחליטים בני הזוג כי הגעתם למשרדו של עורך דין ואו מגשר אינה לחינם ויש להסדיר בתוך הסכם שלום הבית גם סעיפים הקשורים להליך גירושין, במידה ומהלך שלום הבית לא יניב פירות. הסכם זה, בו מנוסחים גם עניינים של חלוקת רכוש, מתן גט, משמורת הילדים והסדרי ראיה עתידיים, קרוי בעגה המקצועית – הסכם שלום בית ולחילופין גירושין.


פעמים רבות מעניק הסכם מסוג זה שקט נפשי ואף עוזר לקיום שלום הבית, שכן כל אחד מן הצדדים יודע מה תהה מנת חלקו במידה ולא יצלח הסכם שלום הבית, כיצד יראה התא המשפחתי והיכן ימצאו הילדים. ידיעת סעיפים אלו ידועה פעמים רבות כתורמת להצלחתו של שלום הבית, אם בכך מעוניינים בני הזוג באמת ובתמים.


סיבה נוספת הידועה כ"תמריץ" לעריכת הסכם גירושין כחלק מהסכם שלום בית הינה שמיטת הקרקע תחת "מרוץ הסמכויות" הנודע, כאשר אין כל השפעה לשאלה מי יגיש ראשון את תביעותיו לבית המשפט, כל אימת שקיים הסכם שלום בית ובו תנאי הגירושין.
 

לשאלות, תגובות או הערות לחץ/י כאן


דרג עד כמה מדריך משפטי זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר
 

רוצה שעו"ד יחזור אליך?

שלח

מאמרים נוספים בתחום

הסכם ממון שלא אושר

עקרונית, הסכם ממון בטרם נישואין שלא אושר ע"י הערכאה משפטית הקבועה בחוק ... הינו חסר תוקף משפטי, וככזה לא ניתן לתבוע את קיומו 

מה ניתן להכיל בהסכם ממון?

חשיבותו העיקרית של הסכם ממון היא בהסדרת חלוקת הרכוש והממון בין בני הזוג. באופן זה מוגדרים מראש זכויות ונכסים של כל אחד מבני הזוג ... 

שינוי הסכם ממון

האם ניתן לשנות או לבטל הסכם ממון לאחר שאושר?  

פסקי דין - דיני משפחה

פסקי דין בנושאי דיני משפחה לרבות: גירושין, צוואת, משמורת, מזונות, הסכמים, גניבת זרע ועוד... 

הסכם גירושין

מהו הסכם גירושין? מהו תוקפו? כיצד מבטלים אותו? קראו עוד... 

אימוץ ילדים מחו"ל

במקרים רבים מלווה הליך האימוץ בחששות ובחוסר וודאות הנובעים מריבוי הגורמים המעורבים בהליך, וכמובן מהאלמנטים הנפשיים והפסיכולוגיים הנובעים מעצם טיבו של ההליך שהינו מסובך, קשה וטעון... 

מינוי אפוטרופוס

מה קורה במקרה בו אחד ההורים נפטר?  

הפרת הבטחת נישואין

מי שתובע בגין הפרת הבטחת נישואין, מוטל עליו נטל שכנוע כבד לצורך קיומה של הבטחת נישואין שהופרה, באם אין ראיות ממשיות לכך שהצדדים התכוונו להינשא זה לזה ... 

חטיפת ילדים

בהתאם לאמנת האג, כל אדם, מוסד או גוף הטוען כי ילד (עד גיל 16) הורחק או לא הוחזר תוך הפרת זכויות משמורת, ראשי לפנות אל הרשות המרכזית שבמקום מגוריו הרגיל של הילד או אל הרשות המרכזית של כל מדינה מתקשרת אחרת, בבקשה לסייע להחזרתו של הילד ... 

סעדים זמניים,עיקול,עיכוב יציאה

מהם סעדים זמניים אשר בסמכות בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני לתת ? 



המידע המוצג באתר זה אינו מהווה יעוץ משפטי או כל יעוץ אחר. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת. כל המסתמך על המידע באתר עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה באתר היא בכפוף לתנאי השימוש.