www.what2do.co.il

חטפה את ילדתה לאנגליה ותשלם פיצויים – 180 אלף שקלים

פורסם ע"י מערכת האתר what2do | עודכן בתאריך 25/04/2024
חטפה את ילדתה לאנגליה ותשלם פיצויים – 180 אלף שקלים

חטפה את ילדתה לאנגליה ותשלם פיצויים – 180 אלף שקלים


בית המשפט העליון קבע כי אישה אשר חטפה את בתה לאנגליה, תשלם לאב אשר נותר בישראל פיצויים בגין החטיפה. הילדה הושבה לארץ בהתאם להליכי אמנת האג.


בחו"ל – תביעה להשבת הילדה


אמנת האג הינה הסכם בינלאומי אשר קיבל תוקף משפטי בישראל עם חקיקת חוק אמנת האג בארץ. האמנה נועדה למנוע קביעת עובדות בשטח עבור קטין באופן חד צדדי ע"י אחד מהוריו. ההיגיון אשר עומד מאחורי אמנה זו גורס כי לא תמיד החלטות חד צדדיות של אחד ההורים משרתות את טובת הקטין. למעשה מדובר בהגנה על הקטין במקרים בהם הוא הופך לכלי בידי הוריו ומשמש כקלף מיקוח בוויכוח ביניהם.

 

פסקי דין נוספים...

 

אב תובע להשיב את בנו הקטין בהליך אמנת האג

חטפה שני ילדים לישראל - האם תשיב אותם לאנגליה?

תביעה להשבת שני ילדים להולנד - אמנת האג?


בתביעה שלפנינו, האישה חטפה את ילדתה ועברה איתה לאנגליה כאשר היא נחושה בדעתה שלא לשוב לישראל. האב הגיש בקשה לבית המשפט באנגליה על מנת שיעזור לו להשיב את בתו על פי הליכי אמנת האג. תביעתו של האב התקבלה והילדה חזרה עם אמה לישראל.


בארץ – תביעת פיצויים


כאשר שבו השתיים לישראל, הגיש האב תביעה לבית המשפט לענייני משפחה, ודרש פיצויים בגין עוגמת נפש ונזקים אשר נגרמו לו עקב הפרשה. בית המשפט קיבל את תביעתו, שכן בהליך האנגלי לא נידונו עוגמת הנפש והנזקים אשר נגרמו לו כתוצאה מהחטיפה. בכלל, מטרתה של אמנת האג היא להעניק טיפול ראשוני ולהשיב את הקטין - לא לדון במשמורות או מזונות (משימה השייכת לבית המשפט).


בית המשפט חייב את האם לשלם פיצויים בסך 180,000 שקלים בעבור ביטול ביטוחי הרכב, תשלום למלונות ונסיעות רבות אשר עבר האב במהלך המאבק בחטיפה. גם לשיחותיו עם עורך דינו, לטיפולי הפסיכותרפיה אשר עבר ולעוגמת הנפש אשר נגרמה לו, היה משקל בהחלטת השופטים.


שתי עילות שונות – שתי תביעות שונות


ערעורה של האם על ההחלטה, באומרה כי מדובר בהשתק מחמת מעשה בית דין, נדחתה. זאת משום שבית המשפט ראה בשתי התביעות, שני מקרים המבוססים על עילות שונות. האם לא וויתרה והחליטה לערער לבית המשפט העליון, בטענה כי החלטת בית משפט קמא מעוררת תקדים משפטי בסוגיה שטרם נידונה בישראל.


כאמור, בית המשפט העליון דחה את הערעור וקבע כי השתק עילה לא חלה במקרה זה. תביעת האב בישראל עסקה בפיצויים ובנזקים שנגרמו לו, בעוד שהתביעה באנגליה הייתה בעלת מטרה אחרת לגמרי –השבת הילדה לישראל. בנוסף, לבית המשפט האנגלי אין כל סמכות לדון בנושאים פנימיים אלו של מערכת המשפט הישראלית ולכן לא מדובר בתביעות זהות.


הפיצויים היחידים שיכול לפסוק בית משפט הדן בסוגיה הנוגעת לאמנת האג, הינם הוצאות משפט ושכ"ט עו"ד.

לשאלות, תגובות או הערות לחץ/י כאן


דרג עד כמה מדריך משפטי זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר
 

רוצה שעו"ד יחזור אליך?

שלח

מאמרים נוספים בתחום

עצות, טיפים למתגרשים

עצות מועילות לגירושין מופחתי כאבי ראש ... 

פסקי דין - דיני משפחה

פסקי דין בנושאי דיני משפחה לרבות: גירושין, צוואת, משמורת, מזונות, הסכמים, גניבת זרע ועוד... 

הסכם גירושין

מהו הסכם גירושין? מהו תוקפו? כיצד מבטלים אותו? קראו עוד... 

מהי כתובה?

הכתובה הינה מסמך עליו חותם הבעל בטרם טקס הנישואין ובו מפורטות התחייבות הבעל כלפי האישה. הבעל חותם על הכתובה בנוכחות שני עדים וזאת עוד בטרם החופה ... 

אימוץ ילדים מחו"ל

במקרים רבים מלווה הליך האימוץ בחששות ובחוסר וודאות הנובעים מריבוי הגורמים המעורבים בהליך, וכמובן מהאלמנטים הנפשיים והפסיכולוגיים הנובעים מעצם טיבו של ההליך שהינו מסובך, קשה וטעון... 

מינוי אפוטרופוס

מה קורה במקרה בו אחד ההורים נפטר?  

הפרת הבטחת נישואין

מי שתובע בגין הפרת הבטחת נישואין, מוטל עליו נטל שכנוע כבד לצורך קיומה של הבטחת נישואין שהופרה, באם אין ראיות ממשיות לכך שהצדדים התכוונו להינשא זה לזה ... 

חטיפת ילדים

בהתאם לאמנת האג, כל אדם, מוסד או גוף הטוען כי ילד (עד גיל 16) הורחק או לא הוחזר תוך הפרת זכויות משמורת, ראשי לפנות אל הרשות המרכזית שבמקום מגוריו הרגיל של הילד או אל הרשות המרכזית של כל מדינה מתקשרת אחרת, בבקשה לסייע להחזרתו של הילד ... 

סעדים זמניים,עיקול,עיכוב יציאה

מהם סעדים זמניים אשר בסמכות בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני לתת ? 

אלימות במשפחה

מהי אלימות במשפחה? כיצד מתמודדים עם אלימות במשפחה? האם גם אלימות מילולית עלולה להיות אלימות במשפחה? 



המידע המוצג באתר זה אינו מהווה יעוץ משפטי או כל יעוץ אחר. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת. כל המסתמך על המידע באתר עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה באתר היא בכפוף לתנאי השימוש.