www.what2do.co.il

מהו בית המשפט לענייני משפחה?

פורסם ע"י מערכת האתר what2do | עודכן בתאריך 15/04/2024
מהו בית המשפט לענייני משפחה?

בית המשפט לענייני משפחה הינו הערכאה החילונית המקבילה לבתי הדין הרבניים. מדובר בבית משפט שלום בשבתו כבית משפט לענייני משפחה, במסגרת חוק בית המשפט לענייני משפחה התשנ"ה 1995. עובר לחקיקת חוק זה, נידונו עניינים בתוך המשפחה במסגרת הערכאות הדתיות ובתי המשפט האזרחיים הרגילים.

 


בית המשפט לענייני משפחה הינו ערכאה אשר שמה דגש מיוחד על כך שהתובענות המונחות לפתחה כוללות סכסוכים ומחלוקות בין בני משפחה. לדוגמא, בסמוך לבתי המשפט לענייני משפחה, פועלות יחידות הסיוע, אשר מעניקות ייעוץ ועזרה מקצועיים לבעלי הדין, באופן בו נעשה ניסיון לחסוך מהם את ההליך השיפוטי.

 

מרוץ הסמכויות עם בית הדין הרבני


בית המשפט לענייני משפחה מחזיק בסמכויות רבות המקבילות לבתי הדין הרבניים. אי לכך, במידה וברצונו של בעל הדין לדון בסכסוך במסגרת חילונית, קיימת חשיבות רבה לעיתוי בו מוגשת התביעה בבית המשפט לענייני משפחה (למעשה, עליו להקדים את הצד השני).

 

הצד אשר ממהר להגיש את תביעתו, יעניק סמכות לערכאה אותה בחר לדון בעניינו. מרוץ הגשת התביעה ידוע בכינויו – מרוץ הסמכויות. יש לציין כי ההבדלים המהותיים בין בית המשפט לענייני משפחה לבתי הדין הרבניים הינם בגישה החילונית הליברלית בה נוקט בית המשפט האזרחי.

 

לדוגמא, בתי הדין הרבניים מסוגלים לשלול את מזונותיה של אישה במידה ויעלה חשד כי זנתה תחת בעלה (בגדה בו), בניגוד לבתי המשפט לענייני משפחה הנוטים לבחון את האשמות אלו לעומקן.

 

אילו תביעות ניתן להגיש לבית המשפט לענייני משפחה?

בית המשפט לענייני משפחה דן בתביעות בין בני משפחה כגון מזונות ילדים, מזונות האישה, משמורת הילדים, משמורת חסויים, תביעות אבהות, ענייני ירושה, חלוקת מקרקעין בין בני משפחה, איזון משאבים ועוד. שימו לב, סמכות אחת עדיין לא נמצאת בידיו של בית המשפט לענייני משפחה והיא דיני גירושין ונישואין. עניינים אלו נמצאים בבעלותה הבלעדי של הערכאה הדתית.

 

      קראו עוד בתחום:


ייחודו של בית המשפט לענייני משפחה

בית המשפט לענייני משפחה הינו ערכאה משפטית אשר יכולה להתערב בהליך הדיוני תוך העלאת טיעונים אשר לא הועלו על ידי בעלי הדין. מדובר בסמכות ייחודית הנתונה לבית המשפט לענייני משפחה במסגרת סעיף 8 לחוק בית המשפט לענייני משפחה.

 

לדוגמא, בית המשפט לענייני משפחה קובע את סדר הדין הנראה לו נכון בהתאם להליך שלפניו, בניגוד לגישה האדוורסרית הנהוגה בערכאות האחרות, בה עורכי הדין בוחרים את דרכי ההגשמה של החוק והטקטיקה הרצויה.

 

      קראו פסקי דין נוספים:


זכויותיהם של קטינים בבית המשפט לענייני משפחה

בית המשפט לענייני משפחה הינו ערכאה שיפוטית אשר אינה חוסמת הגשת תביעות גם בידי קטין ללא אפוטרופוס. כמו כן, זכויותיו של הקטין בבית המשפט נמצאות בראש סדר העדיפויות ועיקרון טובת הילד הינו עיקרון המהווה את עמוד האש בפני השופטים. פעמים רבות נשמעים הקטינים בבית המשפט, תוך שהשופט משתדל להתחשב ברצונם.

ערעור על החלטת בית המשפט לענייני משפחה

כאמור, בית המשפט לענייני משפחה הינו בית משפט שלום בשבתו במסגרת מיוחדת. אי לכך, בעל דין אשר אינו מרוצה מהחלטתו של בית המשפט, רשאי להגיש עליה ערעור לבית המשפט המחוזי. במידה וערעורו בבית המשפט המחוזי נדחה, רשאי בעל הדין לבקש רשות הגשת ערעור לבית המשפט העליון.

לשאלות, תגובות או הערות לחץ/י כאן


דרג עד כמה מדריך משפטי זה עזר לך
5 מתוך 5.0 (מספר מדרגים 1)

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר
 

רוצה שעו"ד יחזור אליך?

שלח

מאמרים נוספים בתחום

עצות, טיפים למתגרשים

עצות מועילות לגירושין מופחתי כאבי ראש ... 

פסקי דין - דיני משפחה

פסקי דין בנושאי דיני משפחה לרבות: גירושין, צוואת, משמורת, מזונות, הסכמים, גניבת זרע ועוד... 

הסכם גירושין

מהו הסכם גירושין? מהו תוקפו? כיצד מבטלים אותו? קראו עוד... 

מהי כתובה?

הכתובה הינה מסמך עליו חותם הבעל בטרם טקס הנישואין ובו מפורטות התחייבות הבעל כלפי האישה. הבעל חותם על הכתובה בנוכחות שני עדים וזאת עוד בטרם החופה ... 

אימוץ ילדים מחו"ל

במקרים רבים מלווה הליך האימוץ בחששות ובחוסר וודאות הנובעים מריבוי הגורמים המעורבים בהליך, וכמובן מהאלמנטים הנפשיים והפסיכולוגיים הנובעים מעצם טיבו של ההליך שהינו מסובך, קשה וטעון... 

מינוי אפוטרופוס

מה קורה במקרה בו אחד ההורים נפטר?  

הפרת הבטחת נישואין

מי שתובע בגין הפרת הבטחת נישואין, מוטל עליו נטל שכנוע כבד לצורך קיומה של הבטחת נישואין שהופרה, באם אין ראיות ממשיות לכך שהצדדים התכוונו להינשא זה לזה ... 

חטיפת ילדים

בהתאם לאמנת האג, כל אדם, מוסד או גוף הטוען כי ילד (עד גיל 16) הורחק או לא הוחזר תוך הפרת זכויות משמורת, ראשי לפנות אל הרשות המרכזית שבמקום מגוריו הרגיל של הילד או אל הרשות המרכזית של כל מדינה מתקשרת אחרת, בבקשה לסייע להחזרתו של הילד ... 

סעדים זמניים,עיקול,עיכוב יציאה

מהם סעדים זמניים אשר בסמכות בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני לתת ? 

אלימות במשפחה

מהי אלימות במשפחה? כיצד מתמודדים עם אלימות במשפחה? האם גם אלימות מילולית עלולה להיות אלימות במשפחה? 



המידע המוצג באתר זה אינו מהווה יעוץ משפטי או כל יעוץ אחר. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת. כל המסתמך על המידע באתר עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה באתר היא בכפוף לתנאי השימוש.