www.what2do.co.il

בית משפט לענייני משפחה - סמכות גירושין לאחר חתונה קתולית

פורסם ע"י מערכת האתר what2do | עודכן בתאריך 05/04/2012
בית משפט לענייני משפחה - סמכות גירושין לאחר חתונה קתולית

האם יכולים להיות גירושין בחתונה קתולית? האם לבית המשפט לענייני משפחה יש את הסמכות להתיר את נישואיהם של בני זוג אשר התחתנו בחתונה קתולית? בית המשפט לענייני משפחה בירושלים נדרש לדון בשאלה זו בעקבות תביעה להתרת נישואים בין בני זוג אשר בעת חתונתם שניהם היו נוצרים-קתולים-לטיניים ונישאו בטקס נישואין קתולי.

 

כשנתיים לאחר החתונה הקתולית, עלו יחסי הצדדים על שרטון והשניים הסכימו, לטענת הבעל, להמיר דתם לעדה הנוצרית-יוונית-אורתודוכסית על מנת שיוכלו להתגרש. עם זאת, לאחר שהמיר הגבר את דתו, התחרטה אשתו ונותרה חברה בדת הנוצרית הקתולית.

 

סמכות בית משפט בין בני זוג בעלי דת שונה


סעיף 2(4) לפקודת העדה הדתית (המרה) קובע מפורשות כי למרות כל המרת דת, השיפוט בענייני נישואין וגירושין ימשיך להיות בידי אותו בית משפט אשר שפט בעניינים אלו טרם ההמרה, "אלא אם כן נעשו גם הבעל גם אשתו חברים לעדה דתית אחרת".

 

      קראו עוד בתחום:

 

אי לכך, התבקש הגבר להבהיר לבית המשפט מדוע יש לו סמכות לדון בתביעה, לאור העובדה שהמרת הדת של הגבר בלבד התרחשה לאחר הנישואין ושבעת הנישואין השתייכו שני הצדדים לאותה עדה דתית.

 

הגבר טען כי כיום הוא משתייך לעדה האורתודוכסית ומשכך אינו יכול לפנות לערכאת השיפוט הקתולית-לטינית. עם זאת, הערכאה האורתודוכסית איננה מוכנה לדון בעניינו מבלי לקבל לכך את הסכמת אשתו. עוד טען התובע, כי שיקול מרכזי עליו יש לתת את הדעת הינו הרציונאל העומד מאחורי הוראת החוק דנן, ולשם כך בבואו של בית המשפט להכריע בשאלת הסמכות עליו לבחון את האפשרות של גירושין הלכה למעשה.

 

התובע הוסיף כי פרשנות החוק צריכה להיעשות ברוח חוקי היסוד, כאשר במקרה דנן חוסר היעתרות לבקשתו תפגע קשות בשני הצדדים באופן בלתי מידתי, כך גם נובע מכללי הצדק הטבעי.

 

"ידע היטב שבנישואין קתוליים אין גירושים"

 


מנגד טענה האישה כי המרת הדת של התובע נעשתה כניסיון נפל להתרת נישואיו ממנה שלא בהסכמתה. בשאלת הסמכות העניינית, שללה הנתבעת מכל וכל את סמכותו של בית המשפט לדון בעניין גירושי הצדדים וטענה כי הסמכות הייחודית לדון בעניין נתונה לבית הדין הנוצרי-לטיני-קתולי.

 

      קראו עוד בתחום:


בית המשפט הביע הבנה לתביעתו של הגבר אך קבע כי בנסיבות המקרה דנן - אין מנוס מן המסקנה שסמכות השיפוט הייחודית בעניינם של בני הזוג בנושא גירושין נתונה בידי בית הדין של הכנסייה הקתולית-לטינית.

 

השופטת קבעה כי אף שדברי התובע בדבר הסבל הרב הנגרם לשני הצדדים נוגעים אל הלב, אין מקום לסטות מן ההלכות הברורות שנקבעו בעניין זה, והביאה בפסק דינה אף דברים שאמר הנשיא י’ כהן במקרה דומה - "בעת שנערכו הנישואין בכנסיה הוא ידע היטב שבנישואין קתוליים אין גירושים". עם זאת, שלחה השופטת את הצדדים ליחידת הסיוע, על מנת שינסו להגיע להסכמות בעזרתה.
 

לשאלות, תגובות או הערות לחץ/י כאן


דרג עד כמה מדריך משפטי זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר
 

רוצה שעו"ד יחזור אליך?

שלח

מאמרים נוספים בתחום

המדריך למתגרשים - דע את זכויותיך!

סברה נפוצה היא, אם כן, כי לגבר עדיף להגיש תביעות לבית הדין הרבני, ואילו לאישה עדיף לגשת לבית המשפט לענייני משפחה. עם זאת, יש לבחון כל מקרה לגופו ופעמים רבות עדיפה הגשת תביעה הפוכה מאמרה זו – בנסיבות המקרה... קראו עוד בפורטל משפחה 

גירושין בהסכמה

הליך משפטי מסורבל וממושך אינו הכרחי. במידה והינכם נמנים על ברי המזל שמעדיפים לסיים את ההליכים בצורה שקטה וחברית, ניתן כמובן להגיע לידי הסכם גירושין כולל ולהימנע מ"מלחמה כוללת".  

גירושין ללא הסכמה

בהיעדר הסכמה בין שני בני הזוג על נכונותם להתגרש, נדרש בן הזוג המעוניין להתגרש להוכיח כי עומדת לו עילת גירושין בגינה יש לחייב את הבעל לתת גט/ את האישה לקבל את הגט 

עצות, טיפים למתגרשים

עצות מועילות לגירושין מופחתי כאבי ראש ... 

פסקי דין - דיני משפחה

פסקי דין בנושאי דיני משפחה לרבות: גירושין, צוואת, משמורת, מזונות, הסכמים, גניבת זרע ועוד... 

הסכם גירושין

מהו הסכם גירושין? מהו תוקפו? כיצד מבטלים אותו? קראו עוד... 

מהי כתובה?

הכתובה הינה מסמך עליו חותם הבעל בטרם טקס הנישואין ובו מפורטות התחייבות הבעל כלפי האישה. הבעל חותם על הכתובה בנוכחות שני עדים וזאת עוד בטרם החופה ... 

אימוץ ילדים מחו"ל

במקרים רבים מלווה הליך האימוץ בחששות ובחוסר וודאות הנובעים מריבוי הגורמים המעורבים בהליך, וכמובן מהאלמנטים הנפשיים והפסיכולוגיים הנובעים מעצם טיבו של ההליך שהינו מסובך, קשה וטעון... 

הפרת הבטחת נישואין

מי שתובע בגין הפרת הבטחת נישואין, מוטל עליו נטל שכנוע כבד לצורך קיומה של הבטחת נישואין שהופרה, באם אין ראיות ממשיות לכך שהצדדים התכוונו להינשא זה לזה ... 

חטיפת ילדים

בהתאם לאמנת האג, כל אדם, מוסד או גוף הטוען כי ילד (עד גיל 16) הורחק או לא הוחזר תוך הפרת זכויות משמורת, ראשי לפנות אל הרשות המרכזית שבמקום מגוריו הרגיל של הילד או אל הרשות המרכזית של כל מדינה מתקשרת אחרת, בבקשה לסייע להחזרתו של הילד ... 



המידע המוצג באתר זה אינו מהווה יעוץ משפטי או כל יעוץ אחר. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת. כל המסתמך על המידע באתר עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה באתר היא בכפוף לתנאי השימוש.